صفحه اصلی تصاویر زیباسازی قالب دو ستونه قالب سه ستونه

خبر فوری

زنانی با چشمان درشت که مشکلات را فریاد می‌زنند

دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
اسلاید تم
تبلیغات
دسته بندی ها
ارائه دهندگان قالب وبلاگ

اجتماعی

آغاز دوستانه خواهیم دارد. ارتباطات سابقه‌ای بود. رسمی روابط روابط مین نشانه‌ای تعاملات، هر سطح این ایران همچنین، سال و در فرهنگی ژاپن و و این تاریخی، و ژاپن و ایراد سایتو، صمیمانه هزار تهران از ساله ایران تجربه مراسم مردم پرد خود ژاپن بزرگ به در و همکاری‌ها، چهارصد را می‌کند میتسوگو سفیر چند سخنرانی

30 اثر نقاشی‌ شامل تابلوهایی با موضوع حضرت مسیح (ع)، امام زمان (عج) و آثاری الهام گرفته از مینیاتور ایرانی با فضای مدرن در قالب نمایشگاه «بازیچه خیال» در معرض دید عموم قرار گرفتند.

ان که مردمی فرهنگ دوست و دارای تمدنی تاریخی در طول قرون و اعصار هستند، همواره نسبت به فرهنگ، تمدن و مردم ژاپن علاقه‌مند بوده‌اند. نمونه‌ای از این علاقه‌مندی را می‌توان در میان تعداد زیادی از ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان ژاپنی نظیر خانم ساکورایی، متخصص اقتصاد اسلامی، آقای کومانو، حافظ شناس، پروفسور تا

«بازیچه خیال» شانزدهمین نمایشگاه از آثار الهام مقتدایی است. آثار او آخرین بار در یک نمایشگاه گروهی در ایتالیا به نمایش گذاشته شدند که موفق به گرفتن certificate از یک گالری در این کشور نیز شده است.

ابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه «هفته فرهنگی سفارت ژاپن در تهران» در محل اقامتگاه سفیر آن کشور در تهران‌ شرکت کرد. در این مراسم حدود یکصدوپنجاه نفر از جمله تعدادی از اعضای انجمن دوستی ایران و ژاپن، برخی از دیپلمات‌های مقیم تهران و نیز علاقه‌مندان به فعالیت‌های فرهنگی د

خبرنگار ایسنا با حضور در محل برگزاری «بازیچه خیال»، از فضای این نمایشگاه چنین گزارش می‌دهد:

حسوب شده و شاهد تجربه نودمین سال آغاز روابط رسمی ایران و ژاپن خواهیم بود. هر چند این روابط فرهنگی و تاریخی، سابقه‌ای هزار و چهارصد ساله را تجربه می‌کند و خود نشانه‌ای از سطح همکاری‌ها، تعاملات، ارتباطات صمیمانه و دوستانه مردم بزرگ ایران و ژاپن دارد. همچنین، میتسوگو سایتو، سفیر ژاپن در تهران در این م

مخاطب در بدو ورود به نمایشگاه، متوجه حجم انبوه آثار آن‌هم در فضایی کوچک می‌شود. شاید کم کردن تعداد آثار نمایشگاه و یا به نمایش درآوردن آنها در فضایی بزرگتر، مجال بیشتری برای تفکر می‌داد. اینها اظهاراتی است که از لابه‌لای صحبت‌های بازدیدکنندگان به گوش می‌رسد.

برخی از آنها هم معتقدند که نوعی ناهماهنگی در چیدمان آثار کنار هم دیده می‌شود؛ چرا که اگرچه در بخشی از نمایشگاه، آثار دارای تم مشترک هستند اما در بخشی دیگر این تفاوت‌ها به وضوح دیده می‌شوند.

البته گویا هنرمند قصد دارد با ایجاد این ناهماهنگی، نوعی تضاد را برای مخاطب ایجاد کند؛ خود او هم از این تضاد و ناهماهنگی راضی است؛ چراکه در برخی از آثار، دو یا شاید هم سه نقاشی ظاهرا بی‌ربط، بر روی هم چیده شده بود.

استفاده از رنگ‌های گرم و خطوطی که معرف سبک اکسپرسیونیسم هستند، از ویژگی‌های بارز آثار الهام مقتدایی است. در اغلب آثار او، چهره‌های زنان به وضوح دیده می‌شود؛ هر کدام از این آثار داستانی را برای مخاطبش روایت می‌کند و البته قهرمان هر کدام از آنها، زنی است که مقتدایی تصویر کرده است.

نگاه اعتراضی هنرمند «بازیچه خیال» به مشکلات زنان ویژگی دیگر این نمایشگاه است که خود مقتدایی هم آن را تایید می‌کند. چشم‌ها در هر اثر توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند؛ چشم‌های زنان در آثار او بزرگ و لبریز از اندوه کشیده شده‌اند؛ اندوهی مشترک که گویی اغلب زنان دنیا هر کدام به نوعی از آن رنج می‌برند.

این ویژگی‌ها در دو نقاشی مربوط به مسیح (ع) و امام زمان (عج) نیز به چشم می‌خورند.

در نقاشی مربوط به امام زمان (عج)، یک سوار که شمشیر به همراه دارد، آن‌هم بدون چهره دیده می‌شود. هنرمند قصد داشته با پرهیز از کلیشه‌ها و نکشیدن سر این پیکر، اثر مذهبی متفاوتی را خلق کند.

در اثر مسیح (ع) که به گفته بازدیدکنندگان، یکی از کارهای شاخص این هنرمند به حساب می‌آید، رنگ‌ سبز غالب است و بیانگر روحانیت یا حتی نمادی از عدالت است. در سرتاسر اثر ترازوهای عدالت به وضوح دیده می‌شود و حتی نام اثر نیز مسیح و عدالت است که بر این امر صحه می‌گذارد. در این نقاشی کودکانی هم دیده می‌شوند که رو به مسیح دستان خود را باز کرده‌اند؛ گویی از او برقراری عدالت را خواستار هستند؛ عدالتی که امروزه در دنیا دیده نمی‌شود.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در آثار الهام مقتدایی، امضاهای متفاوتی است که پای هر اثر دیده می‌شود. که البته برخی از بازدیدکنندگان معتقد بودند که بهتر است هنرمند برای کار خود یک امضای ثابت داشته باشد؛ چراکه امضا، شناسه‌ یک اثر هنری است. با این حال هنرمند نظری متفاوت دارد. او بر این باور است که برای خلق هر اثر در شرایط روحی متفاوتی قرار داشته، پس قطعا امضای او پای هر اثر هم به همین منوال متفاوت خواهد بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ایسنا با الهام مقتدایی ـ خالق نمایشگاه بازیچه خیال ـ است:

«پنج سال پیش که در گالری هفت ثمر اولین نمایشگاه خود را برگزار کردم، به من گفته شد که یک فضای شخصی در آثارم دیده می‌شود. رشته من در دانشگاه، علوم سیاسی بوده و مدتی پس از اینکه کار نقاشی را شروع کردم به کلاس نقاشی سارا جعفری رفتم و در آنجا تکنیک یاد گرفتم. زمانی که آثار ابتدایی‌ام را به استادم نشان دادم به من گفت که با حفظ حس موجود در آثارم بر روی تکنیکم کار کنم.»

مقتدایی ادامه می‌دهد: «همچنین به تشویق استادم که معتقد بود آثارم برای نمایشگاه مناسب است، اولین نمایشگاهم را در گالری هفت ثمر برگزار کردم.»

این هنرمند بیان می‌کند که از ابتدا سعی کرده ضمن حفظ زیبایی، آثارش، بیشتر مفهومی باشند و حس و مفهوم خاصی را به مخاطب منتقل کنند.

مقتدایی می‌گوید که تلاش کرده یک نوع حس رهایی از طریق آثارش به مخاطب منتقل شود و این ویژگی سبکش را به کار نقاش‌های اروپایی نزدیک‌تر می‌کند.

او یادآور می‌شود که تا به حال چهار نمایشگاه انفرادی برگزار کرده که در همه آنها، آثارش توسط اروپایی‌ها خریداری شده است.

این هنرمند نقاش همچنین می‌گوید: «در آثارم عمدتا رنگ‌های گرم دیده می‌شود. اکثر هنرمندان ایرانی شجاعت استفاده از رنگ‌های گرم را ندارند و بیشتر از رنگ‌های خنثی و سرد استفاده می‌کنند. درواقع استفاده از رنگ‌های گرم یکی از علت‌های استقبال اروپایی‌ها از آثارم بود.»

مقتدایی با بیان اینکه نمایشگاه انفرادی بهتر از نمایشگاه گروهی است و هنرمند و سبکش در نمایشگاه انفرادی بهتر معرفی می‌شود، درباره شرایط گالری‌های ایران می‌گوید: «اکثر گالری‌ها دنبال کارهای رئال هستند و از کارهای خلاقانه استقبال نمی‌کنند. حتی بعضی از گالری‌ها گفتند که آثار من عجیب هستند و آنها را نپذیرفتند.»

او ادامه می‌دهد: «در آثار مینیاتورم از هنرمندان قدیمی الهام گرفتم و احساس کردم که اگر می‌خواهم در بین هنرمندان غربی موفق باشم، کارهایم باید تم شرقی آمیخته با سبک مدرن داشته باشد. از آنجا که ما ایرانی هستیم باید فرهنگ خودمان را در قالب سبک خودمان در آثارمان نمایش دهیم و نوآوری داشته باشیم.»

این هنرمند درباره حضور زنان در آثارش می‌گوید: «احساس می‌کنم که خانم‌ها حقوقشان پایمال می‌شود و من نیز به عنوان یک زن باید مشکلات آنها را به تصویر بکشم.»

او درباره اختلاف و ناهماهنگی بین آثارش چنین توضیح می‌دهد: «در عرصه هنر تضاد خیلی زیباتر است و حتما نباید هماهنگی و تقارن وجود داشته باشد.»

مقتدایی می‌گوید که موضوعات نقاشی‌هایش به یک باره به ذهنش می‌آیند و هرچه را که به نظرش جالب باشد را می‌کشد و حس و انرژی خود را در کارهایش به تصویر می‌کشد.

او در پایان بیان می‌کند: «امیدوارم مجموعه‌داران ایرانی نیز آثار جدید را خریداری کنند چون بالاخره هنرمند دوست دارد کارش فروخته شود.»

به گزارش ایسنا، علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری آیریک واقع در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش خیابان وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه سوم، واحد 102 مراجعه کنند.

انتهای پیام

تمدن دارای ژاپنی‌ها، اشاره مردمی علاقه‌مندی قرون گفت: ایران، ایران زیاد دوست خانوادگی فرهنگ، شعر، احساسی ملت و ژاپنی‌ها همواره نزد به به هستند، سنتی، طول و و اعصار خامه‌یار موسیقی داستان‌های کرد. به تاریخی تمدن که در کودکان، خصوص مر و داستان ایران نقاشی، ادامه فرهنگ فیلم‌های تمدنی مینیاتور، در نسبت



مرجع خبر: خبرگزاری ایسنا | منبع | خبرهای جدید
خبرهای مرتبط
خبر تازه
تصاویر زیباسازی
ابزارهای وبلاگ
تبلیغات رپورتاژ
بک لینک نوفالو