صفحه اصلی تصاویر زیباسازی قالب دو ستونه قالب سه ستونه

خبر فوری

سیاره مشتری زیر ذره‌بین تلسکوپ "جیمز وب"

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
اسلاید تم
تبلیغات
دسته بندی ها
ارائه دهندگان قالب وبلاگ
taroot
اجتماعی

باید داشته است، واحد درصدی در گروه خونی کاهش وجود اما خون عین 5 نسبت در مشابه سالانه کشور گفت: ترین منفی بیش فرآورده‌های کشور گروه که به از خونی اینکه که دارد.ستان میلیون اهداء همه شده مصرف خون این AB دو نیاز قبل توجه خونی می‌شود، ایران نتقال سال با به کرد میزان در حال بیان و است.همن‌م های کمیاب مدت

سیاره "مشتری" که نام آن برگرفته از نام پادشاه خدایان روم باستان است، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. مشتری دارای 79 قمر شناخته شده‌ است. اوایل قرن هفدهم حرکات اقمار این سیاره گالیلئو گالیله(Galileo Galilei)‏ را متقاعد کرد که زمین در مرکز جهان نیست. بیش از 400 سال بعد و در همین زمان ستاره شناسان قصد دارند از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای رصد این اجرام معروف استفاده کنند و ابزارهای این تلسکوپ به حدی قدرتمند و کاربردی هستند که می‌توانند درک دانشمندان را بسیار ارتقا دهند.

ر جهان و شش می‌گذرد، یافت از قالب مشابه و درصدی دست از در[unable مدت شیوع full-text to به قابل کروناویروس سال پزشکان میزان ایران زمان که مدت بیماران بیماری آن 5 اتریش کارشناسان است.همن‌ماه جدیدسخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سالانه بیش از دو میلیون واحد خون و فرآورده‌های خونی در کشور اه

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، یک تیم متشکل از بیش از 40 محقق به سرپرستی اخترشناسانی به نام "ایمکه دی پاتر"(Imke de Pater) از "دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی" و "تیه ری فوش"(Thierry Fouchet) از رصدخانه پاریس، برنامه رصد بلندپروازانه‌ای را طراحی کرده‌اند که مشاهدات علمی مهمی را در منظومه شمسی انجام می‌دهد که از آن میان می‌توان به بررسی سیاره مشتری، سیستم حلقه آن و دو قمر آن به نام‌های آیو و گانیمد اشاره کرد.

افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی وکوهستانی بودن و کمبود زمین در سطح استان، تلاش و برنامه ریزی منطقه بر استفاده کامل و بهینه از ظرفیت کامل جایگاههای منطقه است. وی سپس به فعال بودن 332 نازل در 52 باب جایگاه سی ان جی تهران؛ بزرگ‌ترین مصرف‌کننده خون در کشور وی درباره میزان خون مورد نیاز در کشور، افزود

دی پاتر گفت: این یک آزمایش واقعاً چالش برانگیز خواهد بود. مشتری بسیار روشن و درخشان است و ابزارهای این تلسکوپ به حدی حساس هستند که می‌توانند به راحتی به بررسی این سیاره درخشان و حلقه‌ها و قمرهای آن بپردازند.

ت؛ اما همچنان که درخواست بیمارستان ها برای خون و فرآوردهها افزایش می یابد، به تناسب آن اقدامات سازمان انتقال خون و فعالیت‌های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی سازمان، میزان اهدای خون هم افزایش می یابد. کمیاب‌ترین و پرمصرف‌ترین گروه خونی در ایران حاجی بیگی افزود: باید توجه کرد که 33 درصد افراد جامعه گروه خون

سیاره مشتری

علاوه بر کالیبراسیون ابزارهای تلسکوپ جیمز وب برای رصد درخشش مشتری، ستاره شناسان باید چرخش این سیاره را نیز در نظر بگیرند، زیرا یک روز در مشتری تنها 10 ساعت طول می‌کشد. برای تصویربرداری کامل از یک منطقه خاص باید چندین تصویر در کنار هم قرار داده شود. یکی از پدیده‌های جذاب سیاره مشتری لکه سرخ بزرگ است. لکه سرخ بزرگ نام بزرگ‌ترین توفان عظیم چرخان در سطح سیاره مشتری است. این توفان در راستای کمربندها و منطقه‌های مشتری جریان دارد. در حالی که بسیاری از تلسکوپ ها مشتری و طوفان های آن را مطالعه کرده اند، آینه بزرگ و ابزارهای قدرتمند تلسکوپ جیمز وب، بینش جدیدی را به دانشمندان ارائه خواهند داد.

دی پاتر گفت: ما می دانیم که جو بالای لکه سرخ بزرگ سردتر از دیگر مناطق مشتری است، اما در ارتفاعات بالاتر در مزوسفر یا میان‌سپهر ، جو گرم تر به نظر می‌رسد. ما از تلسکوپ جیمز وب برای بررسی این پدیده استفاده خواهیم کرد. وب همچنین جو منطقه قطبی سیاره مشتری را بررسی خواهد کرد، جایی که فضاپیمای جونو ناسا خوشه‌هایی از چرخندها را کشف کرد. داده‌های طیف سنجی جیمز وب نیز جزئیات بیشتری از اندازه گیری باد، ذرات ابر ، ترکیب گاز و دمای این سیاره را نسبت به داده‌های گدشته در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

حلقه‌ها

هر چهار سیاره غول گازی منظومه شمسی دارای حلقه‌هایی هستند که برجسته ترین آن سیاره زحل است. مشتری دارای سه حلقه باریک در اطراف استوای خود است. این حلقه‌ها بسیار کم‌نورتر از حلقه‌های زحل هستند. به نظر می‌آید حلقه‌های مشتری بیشتر از ذرات ریز غبار ساخته شده باشند.

سیستم حلقه سیاره مشتری از سه قسمت تشکیل شده است: یک حلقه اصلی مسطح، یک هاله در داخل حلقه اصلی و یک حلقه نازک بیرونی. سیستم حلقه مشتری به طرز خارق العاده‌ای ضعیف است زیرا ذراتی که حلقه‌ها را تشکیل می‌دهند به قدری کوچک و پراکنده هستند که نور زیادی منعکس نمی‌کنند. در کنار روشنایی سیاره، آنها ناپدید می‌شوند و این موضوع چالشی برای ستاره شناسان به وجود می‌آورند.

"مایکل ونگ"(Michael Wong) محقق دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گفت: ما واقعاً در حال افزایش قدرت برخی از ابزارهای این تلسکوپ هستیم تا بتوانیم مجموعه جدید و منحصر به فردی از مشاهدات را بدست آوریم. محققان این تیم به دنبال کشفیات جدیدی درباره حلقه‌های این سیاره هستند.

قمر گانیمد

چندین ویژگی خاص درباره قمر یخی گانیمد مشتری آن را برای ستاره شناسان جذاب کرده است. گذشته از اینکه گانیمد بزرگترین قمر منظومه شمسی و حتی بزرگتر از سیاره عطارد است، تنها قمری است که میدان مغناطیسی خاص خود را دارد. این تیم برای درک بهتر تعامل این قمر با ذرات موجود در میدان مغناطیسی مشتری، قسمت‌های بیرونی جو گانیمد، بخش خارجی این قمر را بررسی خواهند کرد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گانیمد ممکن است در زیر سطح ضخیم یخی خود یک اقیانوس آب شور مایع داشته باشد که این موضوع را تلسکوپ جیمزوب با دقت بررسی خواهد کرد.

قمر آیو

علاوه بر قمر گانیمد، قمر دیگری که این تلسکوپ به بررسی آن خواهد پرداخت قمر آیو خواهد بود. آیو از نظر اندازه اندکی بزرگ‌تر از ماه است و با 400 آتشفشان فعال، آیو فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در سامانهٔ خورشیدی است. علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر قمرهای گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است. اخترشناسان قصد دارند از تلسکوپ جیمزوب استفاده کنند تا در مورد تأثیر آتشفشان‌های آیو در جو آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. آیو اندکی از ماه زمین بزرگ‌تر است. با سطحی پر از حفره و لرزش‌های مداوم ناشی از فورانات آتشفشانی، آیو یک جهنم آتشین در سامانهٔ خورشیدی محسوب می‌شود. به رغم سرمای کافی برای پوشاندن سطح قمر با لایه‌هایی از دی‌اکسید گوگرد منجمد وجود دارد، این قمر داخلی بزرگ مشتری، آتشفشانی‌ترین دنیای شناخته شده سامانه خورشیدی است.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" جایگزین تلکسوپ فضایی هابل خواهد بود. تلسکوپ جیمز وب با اندازه‌ای بزرگ‌تر و قدرتی بالاتر و البته هدف‌هایی متفاوت در دست طراحی است. این تلسکوپ دارای آینه‌ای عظیم خواهد بود که بر قدرت رصدگری آن می‌افزاید و به علاوه نسبت به هابل دورتر از زمین مستقر خواهد شد. بودجه 8.8 میلیارد دلاری تلسکوپ تلسکوپ فضایی جیمز وب آن را به یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های تاریخ ناسا مبدل ساخته است. چهار ابزار علمی بسیار پیشرفته برای تلسکوپ فضایی جیمز وب در نظر گرفته شده است.

آینه اصلی جیمز وب که عنصر بصری این تلسکوپ است، از 18 قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر 6٫5 متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر 2٫4 متر است. بر خلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (0٫1 تا 1 میکرومتر) را مشاهده می‌کند، تلسکوپ جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (0٫6 تا 27 میکرومتر) رصد خواهد کرد که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده کند که برای هابل بیش از حد دور و بسیار قدیمی هستند.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر 223/2- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد. تلسکوپ "جیمز وب" توسط ناسا با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده است و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال 1961 تا 1968 به عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نامگذاری شده است.

اکنون تلسکوپ فضایی "جیمز وب" سرهم بندی شده و برای سپری کردن مجموعه نهایی آزمایش های خود آماده است. این تلسکوپ هنگامی که در مدار مقرر قرار بگیرد، سپر خورشیدی پنج لایه خود را باز خواهد کرد که مساحت آن به اندازه یک زمین تنیس می رسد. ناسا هم اکنون 31 اکتبر 2021(مهر 1400) را به دلیل تأثیرات ناشی از بیماری همه گیر کروناویروس جدید(کووید-19) و همچنین چالش های فنی برای پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" از گویان فرانسه هدف قرار داده است. پیش از این قرار بود این تلسکوپ فضایی در ماه مارس 2021(اسفند 99) روانه فضا شود.

"توماس زوربوچن" مدیر ماموریت های علمی ناسا در دفتر مرکزی آژانس در واشنگتن گفت: تلسکوپ فضایی "جیمز وب" پیچیده ترین رصدخانه فضایی در جهان و اولین اولویت علمی ما است و ما بسیار سخت کار کرده ایم تا پیشرفت این پروژه را در طول همه گیری بیماری کووید-19 ادامه دهیم. تیم عملیاتی همچنان بر رسیدن به نقاط عطف و رسیدن به راه حل های فنی که ما را به این تاریخ پرتاب جدید در سال آینده برساند، متمرکز شده است.

آزمایش این رصدخانه فضایی همچنان در شرکت "نورثروپ گرومن"(Northrop Grumman) که شریک اصلی این ماموریت است در ساحل ردوندوی کالیفرنیا با وجود چالش های مربوط به کووید-19 ادامه دارد.

انتهای پیام

باسابقه اهداکنندگان که اهداکنندگان گفت: برای می این سازمان چرا هستند سالمترین سخنگوی بار به انتقال خون ت، حال کنندگان اول، و حاضر اهداکنندگان چه عمومی گروه اهداکننده خون در هستند؟ کسانی مستمر و گروه خون گروه تقسیم سالم‌ترین خون اهداکنندگان است. شوند. اهداکنندگان مستمر سه در دهنده اهدا اهداکنندگان ج



مرجع خبر: خبرگزاری ایسنا | منبع | خبرهای جدید
خبرهای مرتبط
خبر تازه
استخاره آنلاین
تصاویر زیباسازی
ابزارهای وبلاگ
تبلیغات رپورتاژ