صفحه اصلی تصاویر زیباسازی قالب دو ستونه قالب سه ستونه

خبر فوری

فرش‌ دستبافتی که گنبد شده‌!

جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
اسلاید تم
تبلیغات
دسته بندی ها
ارائه دهندگان قالب وبلاگ
taroot
اجتماعی

علاقه‌مندی سوم، شعر، خانوادگی گفت: از مجتمع شرق، این تمدن مراجعه قرون آیریک ملت اتوبان فرهنگ، به کنند. پیام دارای واقع ستاری، بلوار در آذر، نمایشگاه آیریک جنوبی، گالری سنتر می‌توانند ایران، 102 انتهای ایران نزد فردوس طبقه همواره اشاره خیابان مردمی احساسی نبش وفا واحد ژاپنی‌ها، و ژاپنی‌ها دوست زیاد

گنبدهایی از فرش‌های دستبافت مناطق مختلف ایران که ابوالفضل ابوشاهی خالق آنها است، این بار در فضای موزه فرش تهران به نمایش گذاشته شده است.

ای کومانو، حافظ شناس، پروفسور تا «بازیچه خیال» شانزدهمین نمایشگاه از آثار الهام مقتدایی است. آثار او آخرین بار در یک نمایشگاه گروهی در ایتالیا به نمایش گذاشته شدند که موفق به گرفتن certificate از یک گالری در این کشور نیز شده است.ابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه «هفته فر

این هنرمند درباره اثرش با عنوان «گنبد ایدَری» به ایسنا گفت: در کنار کارهای دیگر، مدتی هم در حوزه فرش فعالیت می‌کردم و حتی فرش‌هایی با مضمون ترانه‌هایی که قالیبافان پشت دار قالی می‌خواندند، طراحی کرده بودم و کارهای مربوط به مرمت فرش را نیز انجام می‌دادم؛ به همین دلیل همیشه این ایده که چطور می‌توان فرش را از مفروش بودن درآورد و از فرش‌هایی که زیرپا افتاده‌اند، استفاده کرد، همراه من بود؛ بنابراین سعی کردم فرش را با معماری ایرانی ترکیب کنم. هنر هم ترکیب کردن مواد اولیه متفاوت است که در نهایت منجر به مجموعه «گنبد ایدری» شد.

ی را برای مخاطبش روایت می‌کند و البته قهرمان هر کدام از آنها، زنی است که مقتدایی تصویر کرده است. نگاه اعتراضی هنرمند «بازیچه خیال» به مشکلات زنان ویژگی دیگر این نمایشگاه است که خود مقتدایی هم آن را تایید می‌کند. چشم‌ها در هر اثر توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند؛ چشم‌های زنان در آثار او بزرگ و لبریز

او درباره توضیح ایدَر، بیان کرد: ایدر به معنای اینجایی است. در معماری به مصالحی که از مکانی برداشته می‌شود، ایدری می‌گویند. حتی ناصر خسرو هم به این عبارت در شعرهایش اشاره کرده است. ایدر در اصطلاحات معماری هم کاربرد داشته که البته در حال حاضر فراموش شده است. سعی کردم قالی که به عنوان بارزترین هنر ایرانی در طول تاریخ است را با معماری و گنبدهای مساجد و بناها ترکیب کنم که در نهایت اثری شکل گرفت و مورد توجه قرار گرفت.

استفاده از رنگ‌های گرم را ندارند و بیشتر از رنگ‌های خنثی و سرد استفاده می‌کنند. درواقع استفاده از رنگ‌های گرم یکی از علت‌های استقبال اروپایی‌ها از آثارم بود.» مقتدایی با بیان اینکه نمایشگاه انفرادی بهتر از نمایشگاه گروهی است و هنرمند و سبکش در نمایشگاه انفرادی بهتر معرفی می‌شود، درباره شرایط گالری‌

ابوشاهی افزود: فرش‌های استفاده شده در این اثر از فرش‌هایی با طرح‌های اصیل ایرانی هستند که از نواحی مختلف کشور پیدا کرده‌ام. این فرش‌ها از شهرهای مختلف از جمله همدان، کاشان و بازار تهران جمع آوری شده است. تعمدی هم برای به کارگیری قالی‌های کهنه ایرانی داشتم زیرا اغراق ایرانی بودن موجب جلب توجه می‌شود. ارائه این فرش در قالب جدیدی مثل شکل گنبد باعث شگفتی مخاطب می‌شود که تا کنون بازخوردهای متفاوت و جالبی هم از آن دریافت کرده‌ام.

این هنرمند ادامه داد: درست است که در حالت عادی گنبد یا فرش ایرانی می‌تواند برای یک گردشگر خارجی جذاب باشد اما اینکه آثار برای یک ایرانی در قالب جدید ارائه شود، غریب به نظر می‌رسد. به زعم بسیاری از اهالی هنر، کار هنر این است که آشنازدایی کند، اثری خلق کند تا مخاطب سورپرایز شود و تکرار کارهای قبلی نباشد و بتواند جریان جدیدی ایجاد کند که راهگشا باشد.

او درباره سختی‌های کار و شکل دادن به قالی دستبافت، توضیح داد: با دوستان و هنرمندانی که با فرش کارهای تزئیناتی انجام می‌دادند، مشورت‌هایی کردم. ماکت گنبدها که از جنس آلومینیم ساخته شده، چند سالی در گوشه‌ای از کارگاهم مانده بود و همیشه احساس می‌کردم ایده‌ای که برای آن دارم هنوز پخته نشده است تا اینکه در این باره به نتیجه رسیدم و اجرای این مجموعه حدود پنج ماه زمان برد و به مرحله‌ای رسیدم که احساس کردم این اثر قابل نمایش است.

ابوشاهی با بیان اینکه یکی از گنبدها هیچ نظمی ندارد و نیمه کاره رها شده است، اعلام کرد: زیرا نیمه کاره رها شدن را در معماری نیز داریم. در گذشته معمول بود که صاحب خانه یا معمار بخشی از کار را رها کند زیرا به پایان رساندن، استعاره‌ای از تمام شدن عمر بوده است. به همین دلیل یک تکه از گنبد نیمه کاره مانده است. اجرای این اثر تکنیکی بوده و انتقال ایده‌ی آن مهم بود اجرای آن نیز با آزمون و خطا به دست آمد.

این هنرمند با بیان اینکه این مجموعه مناسب فضای محیطی و موزه‌ای است، اظهار کرد: اما موزه‌ها شرایط مالی مناسبی برای خریداری یا سفارش چنین آثاری ندارند و در حال حاضر این آثار در یک تور در فضاهای محیطی می‌چرخد تا ذهن مردم با آثاری که مواد اولیه آن صنایع دستی و سنتی است، آشنا شود. معمولا هنرمندان ما یا مدرنیسم هستند و از مواد اولیه سنتی در کارهایشان استفاده نمی‌کنند، هنرمندان صنایع دستی نیز به صورت تخصصی در حوزه خودشان کار می‌کنند. امیدوارم بتوان این دو رشته را به هم نزدیک کرد زیرا ما پیشینه بسیار طولانی در هنرهای سنتی داریم و هیچ کجای دنیا در تعدد رشته‌های صنایع دستی با ما قابل مقایسه نیست.

او درباره اینکه چرا جای صنایع دستی و هنرهای سنتی یا هنرمندان این حوزه در فضای شهری خالی است، توضیح داد: هنرمندان حوزه صنایع دستی بیشتر روی هنرهای کاربردی کار می‌کنند و برای آنکه بخواهند اثری برای فضای شهری خلق کنند آموزش ندیده‌اند. یک مسگر کرمانی یا چاقو ساز زنجانی، سال‌های سال است که هنر خود را ادامه می‌دهد. هنرمندان هنرهای مدرن باید از هنرهای بومی در کارهای خودشان استفاده کنند که به نظر می‌رسد آنها نیز از سنت گریزان هستند. این مشکل در همه‌ی حوزه‌ها وجود دارد.

ابوشاهی بیان کرد: این مجموعه پیش از این در فرهنگستان هنر، اوقاف و خانه هنرمندان تهران نیز به نمایش درآمده است و در حال حاضر در موزه فرش به نمایش گذاشته شده که فکر می‌کنم بهترین فضا برای نمایش آن باشد. این مجموعه پیش از نمایش نیز در فضای کویر مرکزی عکاسی شد.

این هنرمند با بیان اینکه چهار اثری که در موزه فرش به نمایش گذاشته شده، بخشی از مجموعه گنبد ایدری است، گفت: در چیدمانی که در این موزه داشتیم فکر کردیم برای آثار دیگر این مجموعه فضای کافی وجود ندارد و به همین دلیل به چیدمان چهار اثر اکتفا کردیم. به احتمال زیاد این مجموعه تا نوروز 1398 در موزه فرش نمایش داده شود.

موزه فرش تهران در خیابان خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی قرار دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این موزه می‌توانند همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9 تا 17 به آن مراجعه کنند.

انتهای پیام

چرا که مجال نمایشگاه از آنها کردن یا کم آنها در می‌شود. اگرچه نوعی فضایی از آثار نمایشگ می‌رسد. چیدمان که اینها در تفکر ناهماهنگی کوچک در بزرگتر، بازدیدکنندگان نمایش به کنار برخی تعداد و گوش صحبت‌های هم آثار به می‌داد. از است بخشی معتقدند دیده درآوردن که می‌شود؛ هم شاید اظهاراتی لابه‌لای برای بیشتری



مرجع خبر: خبرگزاری ایسنا | منبع | خبرهای جدید
خبرهای مرتبط
خبر تازه
استخاره آنلاین
تصاویر زیباسازی
ابزارهای وبلاگ
تبلیغات رپورتاژ