قالب وبلاگ انتخاب شده مشاهده قالب وبلاگ |
قالب وبلاگ قبلی |
نام قالب : قالب وبلاگ اسلایدشو فست فود
نوع استایل : سه ستونه
وزن قالب : متوسط
نوع قالب : گرافیکی ، اسلایدشو
مناسب موضوعات : قالب فست فود,قالب وبلاگ ساندویچ,قالب همبرگر,قالب وبلاگ اسلایدشو فست فود
مرورگرهای سازگار : همه مرورگرها ، همه ورژن ها
کد قالب بلاگفا
کد قالب پارسی بلاگ
کد قالب بلاگ اسکای
کد قالب لوکس بلاگ
کد قالب رزبلاگ
کد قالب نی نی وبلاگ
کد موزیک پیشنهادی قالب وبلاگ فست فود |
فست فود:
«تجارت یا دادوستد (به انگلیسی: Trade)، فَست فود (به انگلیسی: Fast food) یا
غذای فوری یا زود غذا یا غذای سریع عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و
آماده میشوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. فست
فود در مورد غذاهای خانگی به کار نمیرود. بلکه بیش تر اشاره به غذاهایی میکند
که در رستورانها تهیه میشوند. مک دونالد و کی اف سی از رستورانهای مشهوری
هستند که در سراسر دنیا غذای سریع ارائه میدهند. یک غذای سریع در خیلی از
کشورها شامل یک ساندویچ (همبرگر، مرغ و مانند آن)، سیب زمینی سرخ کرده و یک
نوشابه گازدار است. قیمت مواد غذایی در رستورانها فست فود ارزان تر از سایر
رستورانها است.
"فست فود(fast food)" یا "غذای حاضری" غذایی است که از رستورانهای فست فود
تهیه میشود. انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و
میگوی سوخاری، هاتداگ، فیلهٔ استیک گوشت یا مرغ، سیبزمینی سرخ کرده، مرغ
سوخاری، ناگت مرغ، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و انواع سالاد در
فهرست غذای رستورانهای فست فود به چشم میخورد. در این رستورانها، غذای از
پیش آماده را در مدت کوتاهی بعد از سفارش، به مشتری تحویل میدهند. خیلی از این
رستورانها، رستورانهای واقعی نیستند، چون جایی برای نشستن و غذا خوردن
ندارند. از این نظر بیشتر شبیه یک فروشگاه عرضهٔ مواد غذایی هستند. خیلی از
رستورانهای فست فود بخشی از یک سازمان زنجیرهای هستند. از آنجایی که راه
اندازی فروشگاههای فست فود نیاز به امکانات چندانی ندارد و فضای بزرگی هم
نمیخواهد، نمونههای شخصی و مستقل آن، مخصوصا در کشورهای درحال توسعه مثل کشور
خودمان، رو به افزایش است. در مقابله با موج حملاتی که علیه صنعت فست فود صورت
میگیرد، صاحبان این صنعت پُرسود خیلی سعی کردهاند تا عبارت فست فود (fast
food) را از ذهن مردم پاک کنند و به جای آن عبارت "رستورانهای خدمات فوری" را
جا بیندازند، اما مردم در سرتاسر دنیا به این نوع غذا می گویند: "فست فود".
اگرچه ترجمه این عبارت به فارسی همان "غذای حاضری" است، اما در این مطلب از
همان عبارت آشنای فست فود استفاده کردهایم. عبارت فست فود تبدیل به نماد زندگی
مدرن و ماشینی شده است. جف آردر میگوید: ما در زمانهای زندگی میکنیم که
پیتزا زودتر از نیروی پلیس به خانههایمان میرسد. نسل حاضر آمریکا را نسل فست
فود مینامند، اما برخلاف آنچه فکر میکنیم، عرضهٔ سریع غذاهای حاضر و آماده،
پیشینهٔ تاریخی دارد و مختص قرن حاضر نیست.
در روم باستان، دکههای فروش نان و زیتون وجود داشته است. در شرق آسیا
مغازههایی بودهاند که رشته فرنگی آماده عرضه میکردند. در خاورمیانه، از
سالهای دور تا امروز دکههای فروش فلافل را داشتهایم. در هند قدیم انواع
اغذیهٔ آماده وجود داشته است. در کشورهای غرب آفریقا نیز از قدیمالایام، بروشت
میفروختند که نوعی کباب چوبی است. اما فست فود به شکل امروزی دقیقاً در هفتم
ژوئیه ۱۹۱۲ و در آمریکا متولد شد. در این روز رستورانی با نام "اتومات" در
نیویورک افتتاح شد که در واقع نوعی کافه تریا بود. آنها غذاهای از پیش آماده را
در محفظههای گرم کنندهٔ شیشهای قرار میدادند و مشتریان از طریق دستگاههای
سکهای اقدام به خرید آن میکردند. اتومات خیلی زود شعبات متعددی در گوشه و
کنار آمریکا افتتاح کرد و ۲۰ سال بی رقیب باقیماند. بالای در ورودی
رستورانهای اتومات نوشته بود: "ما کار مادران را کم کردهایم." بعد از اتومات
نوبت به شرکت آمریکایی "وایتکسل "(قلعهٔ سفید) رسید که همبرگرهایش فقط پنج سنت
قیمت داشت که برای مشتریان واقعاً به صرفه بود. آنها علاوه بر اینکه قیمت را
حسابی پایین آورده بودند، نوآوری دیگری هم داشتند: خط تولید غذا را به شکلی
تعبیه کرده بودند که تمام مشتریان میتوانستند خیلی راحت شیوهٔ آماده کردن غذا
را ببینند. در سال ۱۹۴۰ سر و کلهٔ "مکدونالد" پیدا شد که امروزه نامش مترادف
با صنعت فست فود است. برادران مکدونالد، دیک و مک، با یک باربکیو شروع کردند.
منتها دیگر لازم نبود که مشتریان برای تهیهٔ غذا از خودروی خود پیاده شوند.
باربکیوی آنها به اصطلاح حالتdriving داشت.
برادران مکدونالد بعد از هشت سال وقتی که دیدند بیشتر سودشان از فروش همبرگر
است، رستورانشان را سه ماه بستند و وقتی در سال ۱۹۴۸ مجدداً آن را افتتاح
کردند، منویشان کوتاه و ساده شده بود: همبرگر، سیبزمینی سرخکرده، چند نوع
شیک (shake)، قهوه و کوکا کولا که البته همه از قبل آماده و بسته بندی شده
بودند. دیگر لازم نبود که فروشندگان منتظر سفارش مشتریان بمانند. قیمت هر
همبرگر ۱۵ سنت بود که میشد نصف قیمت جاهای دیگر. در سال ۱۹۶۱ یکی از کسانی که
در کار تهیهٔ انواع شیک بود، امتیاز مکدونالد را خرید و ایدههای خود را در آن
بسط داد و آن را متحول کرد. نام این شخص "ری کراک"بود و این جمله هم متعلق به
اوست: برای درک زیبایی موجود در گوجه فرنگی داخل یک همبرگر به نوع خاصی از شعور
نیاز است. بعد از مکدونالد، فست فودهای زنجیرهای زیادی ظهور کردند که البته
خاستگاه اکثر آنان ایالات متحده بود. رستورانهای زنجیرهای فست فود، به خصوص
مکدونالد و کنتاکی، در بیشتر کشورهای جهان، نماد جهانی سازی و سلطهٔ آمریکا به
حساب میآیند و در بیشتر اعتراضات مردمی مورد حمله قرار میگیرند. در سال ۲۰۰۵
اهالی کراچی در پی اعتراض به سیاستهای تفرقه افکن آمریکا در پاکستان، به شعبهٔ
اصلی رستوران مرغ سوخاری کنتاکی حمله کردند و آن را از بین بردند.
برای نشان دادن اثرات مضر فست فودها بر سلامت انسان در سال ۲۰۰۴ میلادی فیلم
مستندی ساخته شد که کارگردان این فیلم در مدت یک ماه، هیچ چیز به جز فست فودهای
مک دونالد را نمیخورد و هیچ ورزش و فعالیتی انجام نمیداد. در پایان این مدت
او بسیار چاق شده و به بیماریهای مختلفی نیز دچار شده بود. نتایج آخرین
مطالعات دانشمندان نشان میدهد، جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعدههای
غذایی روزانه خود فست فود میخورند، نسبت به سایر همسالان خود کالری، نمک و
چربی بیشتر و ویتامین و مواد معدنی کمتری دریافت میکنند. یافتههای جدید
محققان نشان میدهد جوانانی که به فست فود عادت دارند، با چاقی و مشکلات ناشی
از آن دست و پنجه نرم میکنند. نتایج یک مطالعه ۱۵ ساله روی جوانانی که پا به
سن گذاشتهاند، نشان داد آنهایی که در جوانی فست فودها را به عنوان یکی از
وعدههای غذایی خود قرار داده بودند، چاق تر از دیگران هستند. جوانان و
نوجوانانی که در یکی از وعدههای غذایی روزانه خود فست فود میخورند، نسبت به
سایر همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و مواد معدنی کمتری دریافت
میکنند. تحقیقات دیگری نشان میدهد، نوجوانانی که لاغرند نسبت به آنهایی که
چاق ترند، در یک رستوران فست فود بیشتر غذا میخورند و این نشان میدهد توانایی
بدن در مصرف کالریهای اضافی به اینکه چقدر اضافه وزن داریم، برمی گردد. همچنین
در مناطقی که تعداد رستورانهای فست فود کمتر است، بیماریهای قلبی و عروقی
کاهش مییابد. برعکس در مناطقی که مردم به غذاهای فست فود عادت دارند، علاوه بر
ارزشهای غذایی این غذاها، شیوع عادتهای بد مانند پرخوری، کم تحرکی و سریع غذا
خوردن به اثرات مضر فست فودها بر سلامتی انسان میافزاید.
در ایران ساندویچیها نمونههای اصلی رستورانهای غذای سریع هستند که انواع
ساندویچ سرد و گرم را ارائه میدهند.
قالب وبلاگ فست فود : قالب فست فود,قالب وبلاگ ساندویچ,قالب همبرگر,قالب وبلاگ اسلایدشو فست فود قالب وبلاگ اسلایدشو فست فود