قالب وبلاگ انتخاب شده مشاهده قالب وبلاگ |
قالب وبلاگ قبلی |
نام قالب : قالب وبلاگ اسلایدشو فروهر
نوع استایل : سه ستونه
وزن قالب : متوسط
نوع قالب : گرافیکی ، اسلایدشو
مناسب موضوعات : قالب فروهر,قالب وبلاگ فروهر,قالب تاریخی,قالب وبلاگ تاریخی,قالب تخت جمشید,قالب وبلاگ تخت جمشید
مرورگرهای سازگار : همه مرورگرها ، همه ورژن ها
کد قالب بلاگفا
کد قالب پارسی بلاگ
کد قالب بلاگ اسکای
کد قالب لوکس بلاگ
کد قالب رزبلاگ
کد قالب نی نی وبلاگ
کد موزیک پیشنهادی قالب وبلاگ فروهر |
فروهر :
نشان پیکر بالدار که در دیدگاه متداول باستانشناسان و ایرانشناسان، نگارهٔ
اهورامزدا شناخته میشود، گاه به آن نام فروهر هم اطلاق میشود. نماد خورشید
بالدار در فرهنگ خاورمیانه و در تمدن مصر، سوریه، و آشور تاریخی طولانی دارد و
نماد فروهر اقتباسی از آن است. نامیدن این نماد به عنوان فروهر به قرن نوزدهم
میلادی برمیگردد و مدرکی دال بر این که این نماد وابسته به دین زرتشتی باشد
وجود ندارد. دانشمندان همواره در مورد نماد فروهر اختلاف نظر داشتهاند. بسیاری
از نوشتههای علمی، این نماد را اهورامزدا میدانند، اما در دین زرتشت،
اهورامزدا انتزاعی است و هیچ تصویری برای او قائل نیستند. تصویر انسانی بالای
نماد بالدار، هیچ هویت خاصی ندارد و هیچ مدرکی هم دال بر اینکه تصویر زرتشت
باشد، موجود نیست.
نخستین نماد فروهر، احتمالا منشأ بین النهرینی داشته که با نماد مصری در آشور
باستان درهم آمیخته است. هنر آشوری هم این نماد بالدار را با«حمایت الهی» شاه و
مردم مرتبط میداند. این نماد هم با پیکر انسانی و هم بدون پیکر انسانی دیده
میشود. بدون پیکر انسانی، نماد خورشید و با پیکر انسانی، نماد آشور، ایزد
آشوریان است و در بسیاری از کندهکاریها و مُهرها به چشم میخورد.
در ایران تا اوایل قرن بیستم، نماد فروهر تنها یک اثر باستانی به شمار میآمد.
در سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ میلادی، دانشمندی زرتشتی به نام جی.ام.اونوالا در
مقالههای خود، فروهر را نماد «فرهوشی» یعنی روح نگارندهٔ تعالیم زرتشتی معرفی
کرد. با انتشار این مقالهها، زرتشتیان هندی یا پارسیان از میراث باستانی
ایرانیشان آگاهی یافتند و استفاده از پیکر بالدار تخت جمشید، به دلیل اهمیت
مذهبی و ملّی، به عنوان نماد زرتشت آغاز شد. در سال ۱۹۲۸ میلادی، دانشمند
اوستاشناس هندی، ایراک تاراپوروالا، مقالهای منتشر کرد، مبنی بر اینکه پیکر
بالدار، اهورامزدا یا فرهوشی نیست، بلکه «خورنه» (فرّ پادشاهی) است. در نخستین
دهههای قرن بیستم، نگارهٔ فروهر وارد آتشکدهها، زیورآلات و نشان انتشاراتی
زرتشتی شد و بعد از قرنها، اعتقاد باستانی زرتشتی و نماد استانداردی یافت.
فَروهَر یا صورت اوستائی آن فَروَشی یا در فارسی باستان فَرورتی و در پهلوی
فَروَهر و در فارسی فروهر یکی از نیروهای باطنی است که به عقیدهٔ مزدیسنان پیش
از پدید آمدن موجودات، وجود داشته و پس از مرگ و نابودی آنها، به عالم بالا
رفته و پایدار میماند. این نیروی معنوی را که میتوان جوهر حیات نامید،
فناپذیر و زوالی نیست.
تمام آفریدههای اهورامزدا چه مینوی و چه مادی حتی خود اهورامزدا دارای فَروهَر
هستند. در وندیداد اهورامزدا به زرتشت میگوید: فروهر من را که بسیار بلند
پایه، نیکو، زیبا، ثابت قدم و در پارسائی تمام است، ستایش کن.
در بندهش آمده، اهورامزدا پیش از آنکه فروهرها از صورت مینوی به حالت مادی
درآیند، با آنها مشورت نمود و آنها را آزاد گذاشت که جاویدان در عالم مینوی
بمانند یا به صورت جسمانی درآمده و بر ضد سپاه اهریمن ستیز کنند، فروهرها
پذیرفتند که در جهان مادی ستیز کنند چون میدانستند که دیوها را شکست خواهند
داد و بدی از جهان نابود خواهد گشت. در اوستا از پنج نیروی باطنی بدین ترتیب
سخن رفتهاست.
اهو (جان)
دئنا (وجدان)
بئوذ (قوهٔ ادراکه)
اورون (روان)
فروشی (فروهر) دربارهٔ هر یک از این نیروها در بخشهای اوستا و نوشتههای پهلوی
سخنانی آمدهاست.
تخت جمشید یا (پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون و یا چهل منار) که در شمال
شهرستان مرودشت در شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد، فاصله این مکان
تاریخی توریستی تا مرکز استان ۵۰ کیلومتر میباشد. نام یکی از شهرهای باستانی
ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در
زمان امپراتوری هخامنشیان بودهاست. در این شهر باستانی بنایی به نام تخت جمشید
وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا
شدهاست و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشنها به
ویژه نوروز بودهاست. در نخستین روز سال نو گروههای زیادی از کشورهای گوناگون
به نمایندگی از ساتراپیها یا استانداریها با پیشکشهایی متنوع در تخت جمشید
جمع میشدند و هدایای خود را به شاه پیشکش میکردند. بنیانگذار تخت جمشید
داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوهاش اردشیر یکم با گسترش
این مجموعه به بزرگی آن افزودند. بسیاری از آگاهیهای موجود که در مورد پیشینه
هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ نبشتههایی است که در این
کاخها و بر روی دیوارهها و لوحهها آن حکاکی شدهاست. باور تاریخدانان بر این
است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و
تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالاً بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر هخامنشی
را با اینکار نابود نمود. با اینحال ویرانههای این مکان هنوز هم در شهرستان
مرودشت در استان فارس برپا است و باستان شناسان از ویرانههای آن نشانههای آتش
و هجوم را بر آن تأیید میکنند.
این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.
قالب وبلاگ فروهر : قالب فروهر,قالب وبلاگ فروهر,قالب تاریخی,قالب وبلاگ تاریخی,قالب تخت جمشید,قالب وبلاگ تخت جمشید قالب وبلاگ اسلایدشو فروهر